Opera in de 20ste eeuw laat in april 2019 de derde en laatste opera horen van Samuel Barber: Antony and Ceopatra (op. 40). Het verhaal is gebaseerd op het toneelstuk van Shakespeare. Daarin staat de relatie tussen Antonius en Cleopatra centraal, tegen de historische achtergrond van de Romeins-Perzische oorlogen. De Italiaanse librettist Franco Zefferelli gaf er – zoals altijd – een mooie draai aan. Dat was ook wel nodig want Barber kreeg de opdracht voor de opera voor de opening van de ‘Metropolitan Opera House’ in het Lincoln Center in New York in 1966.
Rampzalige première
De première ging duidelijk niet naar wens en de recensies waren meedogenloos. Met hulp van zijn partner Gian Carlo Menotti, zelf een begiftigd operacomponist, herschreef hij het stuk zowel qua muziek als qua tekst. Menotti had reeds het libretto geschreven voor Barber’s eerste opera ‘Vanessa’ (1958). De herwerkte opera kende zijn tweede première uiteindelijk in 1975 met Menotti op de bok. De opera krijgt niet zo veel aandacht, terwijl muziek en tekst dit werk, uitgevoerd tegen een herkenbare historische achtergrond en vaak met een prachtige enscenering, tot een pareltje uit de laat 20st-eeuwse operageschiedenis maken.
Opnames
Aanbevolen opname: er zijn maar twee opnames van de herwerkte opera: die van de première in 1975 en een recentere aanbevolen opname uit 1983 die werd uitgebracht in 1988 bij New World Records (NW 322/323/324) met het Spoleto Festival orkest en het Westminster koor o.l.v. Christian Badea en als solisten o.a. Esther Hinds en Jeffrey Wells.
Luc Nijs- Opera in de 20ste eeuw.