Componisten/uitvoerenden: Anoniem | Gregoriaans | René Clemencic
Deze uitzending is gewijd aan Middeleeuwse muziek voor Pasen. Met onder meer het liturgisch drama ‘Visitatio Sepulcri’, waarin verteld wordt hoe verschillende vrouwen het (lege) graf van Jezus bezoeken..
In het eerste blok klinkt muziek zoals uitgevoerd tijdens de Paasprocessie in Parijs in de 13e eeuw. Daarbij wisselen eenstemmige gezangen en meerstemmige werken in de toen gangbare vormen van conductus en organum elkaar af.
In het tweede blok staat een liturgisch drama centraal. Dit genre kwam in de loop van de Middeleeuwen tot bloei en was bedoeld om bijbelse verhalen, zoals die van de geboorte of de opstanding van Jezus, door middel van een dialoog tussen verschillende personen aanschouwelijk voor te stellen. In dit programma horen we de dialoog tussen de verschillende vrouwen die het graf van Jezus bezoeken en het leeg vinden.
Anoniem
1. “Hec dies” (organum)
Gregoriaans/anoniem
2. “Christus resurgens” (responsorium) – “Dicant nunc Iudei” (organum)
Gregoriaans
3. “Surrexit Dominus – Presta quesumus” (oratio)
Anoniem
4. “Hec est dies” (conductus)
5. “Resurgente Domino” (conductus)
Gregoriaans/anoniem
6. “Sedit angelus” (responsorium) – “Crucifixum” (organum)
Ensemble Grégorien de Notre-Dame de Paris olv. Sylvain Dieudonné
(cd: “Surrexit Christus” – Hortus 073, 2009)
Anoniem (14e eeuw)
7. “Visitatio Sepulcri” (met responsorium ‘Christus resurgens ex mortuis’ en prosa ‘Submersus iacet pharao’)
Clemencic Consort olv. René Clemencic
(cd: “Mysterium Passionis et Resurrectionis Festum Sanctissim(a)e Pasch(a)e – Cividale XIV secolo” – Nuova Era 7054, 1992)
Anoniem (13e eeuw)
8. “Mors vite propitia” (rondellus)
Ensemble Peregrina olv Agnieszka Budzyńska-Bennett
(cd: “Crux – Parisian Easter music from the 13th & 14th centuries” – Glossa GCD 922505, 2011)
aanvulling:
Baptiste Romain
9. Estampie II
Baptiste Romain, vedel
(cd: zie 8)
Op afbeelding (detail): Resurrection du Christ, femmes au tombeau (schilder: Fra Angelico)