In ‘Lastige Leerling’ draait het om de raakpunten tussen Haydn en Beethoven. Haydn heeft op het laatst van zijn leven veel vocale muziek geschreven, die je vrijwel nooit hoort. Bijvoorbeeld een heftig motet, getiteld ‘Insanae et vanae curae’. Dat blijkt hij gerecycled te hebben uit een eerder geschreven oratorium. Het was rond 1800 voor een componist een hele eer om gevraagd te worden om dansmuziek te schrijven. Ook voor de jonge Beethoven, die balletmuziek mocht componeren voor de succesvolle choreograaf Salvatore Viganò en zijn prima donna Maria Casentini(zie plaatje). Het ballet heette ‘Die Geschöpfe des Prometheus’. Daarin komt een melodie voor waar Beethoven maar niet op uitgekeken raakte. Want we horen die terug in een stel verbluffend ingenieuze variaties voor piano en in de finale van zijn 3e Symfonie ‘Eroica’.
Joseph Haydn: ‘Insanae et vanae curae’ H XXI:3c
Joanne Lumm, sopraan, Sara Mingardo, alt, Topi Lehtipuu, tenor, Brindley Sherratt, bas
Monteverdi Choir
English Baroque Soloists
o.l.v. John Eliot Gardiner
Joseph Haydn: Il ritorno di Tobia 13c Coro: ‘Svanisce in un momento’
VokalEnsemble Köln
Capella Augustina
o.l.v. Andreas Spering
Ludwig van Beethoven: Nr. 7 uit 12 Contredanses WoO 14
Cappella Istropolitana
o.l.v. Oliver Dohnányi
Ludwig van Beethoven: finale uit balletmuziek Die Geschöpfe des Prometheus op. 43
Turku Philharmonic Orchestra
o.l.v. Leif Segerstam
Ludwig van Beethoven: ‘Eroica’ Variaties en fuga op. 35
Seta Tanyel, piano
Ludwig van Beethoven: Finale uit 3e Symfonie in E gr. ‘Eroica’
Concert des Nations
o.l.v. Jordi Savall