za 17 dec, 17:oo uur – House of Hard Bop. Tenorist Hank Mobley begint in 1955 platen op te nemen voor Blue Note Records. Dat zouden er, in de loop van vijftien jaar, enkele tientallen worden. Op een aantal daarvan is Philly Joe Jones de drummer. Die hardbop tandem, Mobley-Jones, is de rode draad in een reeks van vier programma’s die vandaag van start gaat.
Hardbop (ook wel: hard bop)… Deze speel-, compositie- en arrangeerstijl kwam medio jaren ’50 op. Bebop, maar dan toegankelijker. Elementen van blues, gospel en r&b maakten de bop minder “ingewikkeld”, minder een highbrow niche voor insiders met een hoog muzikaal IQ. De nieuwe stijl sprak dan ook al snel een breder publiek aan. Een van de broedplaatsen van de hardbop was de groep van pianist Horace Silver en drummer Art Blakey, The Jazz Messengers.
Dit kwintet stond in november 1955 in het New Yorkse Cafe Bohemia, wat twee invloedrijke Blue Note platen opleverde: At The Cafe Bohemia vol 1 & 2. Tenorsaxofonist was Hank Mobley, die ook enkele composities inbracht. Eerder in dat jaar had Mobley onder eigen naam zijn debuut gemaakt bij Blue Note, in het gezelschap van de Messengers Silver en Blakey.
Twee jaar later staat Mobley met een sextet in de Rudy Van Gelder Studio. In de ritmesectie: “Philly” Joe Jones!
Jones werkte van 1955 tot 1958 bij Miles Davis. Die groep – waarin ook John Coltrane – zou de geschiedenis in gaan als The Quintet. Hij was Davis’ favoriete drummer. Tot zijn grote spijt moest Davis hem, én Coltrane, ontslaan. Drugsgebruik maakte hun gedrag onbetrouwbaar en onacceptabel. Inmiddels had Jones zich wel tot de eredivisie van de hardbop opgewerkt. Hij ging freelancen.
U hoort het gehele album Hank (1957). Klik voor de bezetting.
Daarna drie stukken van Poppin’ (1957). Klik.
House of Hard Bop – Eric Ineke