In deze aflevering aandacht voor twee Koreaanse films. Chunhyang uit 2000 en Sopyonje uit 1993. Beide films zijn geregisseerd door de nestor van de Koraanse cinema Im Kwon-Teak die inmiddels meer dan negentig films op zijn naam heeft staan. Deze twee films echter zijn de enige twee die in het westen vertoond zijn. Beiden films deden het heel erg goed op de verschillende internationale filmfestivals en beide films gaan over pansori en dat is de reden waarom deze twee films nu aandacht krijgen. Pansori is een traditionele Koreaanse mengvorm van vertelkunst, lyrische middenrifzang en fysiek acteren waarbij een zanger, die uitsluitend wordt begeleid door een drum, een oud verhaal overbrengt. Deze muzikale kunstvorm moet je horen om te geloven want voor een pansori voorstelling (die tot 8 uur kan duren!) moet een zanger alles uit de kast halen wat fysiek met een stem mogelijk is. De pansori Chunhyang is de Koreaanse evenknie van Romeo en Julia. Het is deze pansori die het eigenlijke script vormt voor de film en deze wordt voorgedragen door de beroemde Koreaanse pansori-zanger Cho Sang Hyun. Er is geen soundtrack van deze film beschikbaar. Daarvoor in de plaats kun je luisteren naar een collage die is samengesteld uit muziek- en geluidsfragmenten van de film zelf.
De soundtrack van Sopyonje is geïmporteerd uit Korea en het is de eerste Koreaanse soundtrack in ‘Westerse stijl’. Voor deze release was Koreaanse filmmuziek niet meer dan een collectie van nummers zonder directe connectie met de film zelf. De film speelt in de jaren vijftig, een tijd waarin de traditionele cultuur van Korea onder druk kwam te staan door Japanse en westerse invloeden.
Verteld in flashbacks zien we hoe Dong-ho op het platteland op zoek is naar een zeldzaam medicinaal kruid voor zijn zieke zoontje in Seoul. Maar eigenlijk zoekt hij naar Song-hwa, de vrouw met wie hij opgroeide. Ze waren allebei wees en leerling van Yu-bong, de ‘pansori’meester Yu-bong dwong hen destijds alles op te offeren voor hun kunst. Sopyonje was de grootste kaskraker in de geschiedenis van Zuid-Korea, waar bijna een miljoen mensen de film gezien hebben.