Thea Derks volgt het muziekspoor van Reinbert de Leeuw.
Panorama de Leeuw XXXIX, 7 januari 2018 – Jan van Vlijmen: Un malheureux vêtu de noir
Twee afleveringen geleden draaiden we de eenakter ‘Antigone’ van Ton de Leeuw, een geestverwant maar geen familie van Reinbert de Leeuw. Hij was een generatie ouder en bewoog zich op een iets ander gebied, omdat hij ook de klassieke muziek van Aziatische landen bestudeerde. Bovendien was hij niet verbonden aan het Conservatorium van Den Haag maar van Amsterdam.
Vandaag aandacht voor Jan van Vlijmen, met wie Reinbert in de jaren 1960 ten strijde trok tegen het naar hun mening vermolmde Nederlandse muziekleven. Samen met Louis Andriessen, Misha Mengelberg en Peter Schat behoorden zij tot de zogenoemde ‘Notenkrakers’, die in 1969 een concert verstoorden van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Zij studeerden bij Kees van Baaren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en werden vanwege hun activisme al snel bestempeld als ‘de vijf’. Eerder dat jaar had het vijftal gezamenlijk de opera ‘Reconstructie’ gecomponeerd, die veel stof deed opwaaien vanwege het anti-Amerikaanse karakter. Hieraan besteedden we aandacht in aflevering X van 1 juli 2015. Van Vlijmen volgde in 1970 hun oude leermeester op als directeur en stond zes jaar later mede aan de basis van het Schönberg Ensemble. De Leeuw en Van Vlijmen schreven in 1977 samen ook nog de opera ‘Axel’, maar dat was geen succes.
Pas in 1990 waagt van Vlijmen zich opnieuw aan het genre met ‘Un malheureux vêtu de noir’ over de laatste levensjaren van Vincent van Gogh. Het is een opdracht van de Vlaamse Opera, maar de première vindt plaats in de Amsterdamse Stadsschouwburg in het kader van het Holland Festival. Op de bok Reinbert de Leeuw, in de orkestbak het Schönberg Ensemble.
Jan van Vlijmen: Un malheureux vêtu de noir
Schönberg Ensemble, solisten en mannenkoor olv. Reinbert de Leeuw
Samenstelling, presentatie en techniek: Thea Derks
Tip: als u via deze link de biografie aanschaft, steunt u kosteloos de Concertzender.