Componisten/uitvoerenden: Anoniem | Guido Morini | Traditional
Muziek in de barokke geest. Een dubbele aflevering dit keer: moderne werken die geïnspireerd zijn op oude muziek. Deel 2: het slot van Solve et Coagula van Guido Morini en de Misa Criolla van Ariel Ramírez.
Guido Morini (1959) / tekst: Marco Beasley (1957)
1. Solve et Coagula, deel 2:
XI. Compianto del Cristo Velato
XII. La Formula
XIII. Le Macchine Anatomiche
XIV. I Lazzari
XV. L’Angelo
XVI. Il Testamento di Raimondo di Sangro
XVII. Venerdi
Marco Beasley, tenor. Accordone olv. Guido Morini, klavecimbel: Elisa Citterio en Rossella Croce, viool. Gianni Maraldi, altviool. Marco Frezzato, violoncello. Vanni Moretto, contrabas. Franco Pavan, theorbe
(CD Solve et Coagula. ALPHA 537, 2014)
De Misa Criolla, het bekendste werk van de Argentijnse componist Ariel Ramírez, werd gecomponeerd in 1964. Het is geschreven in een baroktraditie, die op sommige plekken in Latijns-Amerika nog altijd in stand wordt gehouden.
Trad. (Venezuela, 20e eeuw)
2. Tono de la Virgen
Juan Bautista Comes (1582-1643)
3. Gozos a Nuestra Señora de la Antigua
Juan de Araujo/Anonymous (Bolivia, 18e eeuw)
4. Kyrie. Pater exaudi nos
5. Tres Bailecitos:
– Campanitas (A. Domínguez)
– Ciruelita (G.A. Valdebenito)
– Bailecito (trad. Bolivia)
Ariel Ramírez (1921-2010)
6. Misa Criolla (1964)
– Kyrie
– Gloria
– Credo
– Sanctus
– Agnus Dei
Música Temprana olv. Adrián Rodríguez Van der Spoel
(CD Misa Criolla and popular devotion in Early Music, Cobra Records Cobra 0044, 2014)
Aanvulling:
Anonymous (Portugal, 1647)
7. Sã qui turo zenta pleta
Música Temprana olv. Adrián Rodríguez Van der Spoel