Anna & Marguerite. Muziek uit twee muziekboeken van rond 1500; de één samengesteld door Anna von Köln, en de ander door Marguerite d’Autriche.
Opmerkelijk zijn de verschillende muzikale stijlen van beide boeken: het boek van Anna (Duits) heeft nog een duidelijke Middeleeuwse stijl, terwijl die van Marguerite (Vlaams) al volledig in de Renaissance-stijl is.
1. Uit het liedboek van Anna von Köln (rondom 1500):
– Laist ons syngen ind vroelich syn.
– Nu hoirt nu hoirt all wonder.
– Mit vrouden quam der engel.
– Elend, du hast umfangen mich (instrumentaal, uit het Glogauer Liederbuch).
– Puer natus in bethleem.
– In dulcio jubilo.
– Mater sancta, dulcis Anna.
Ars Choralis Coeln olv Maria Jonas, zang en draailier.
(Raumklang RK 2604, 2007)
2. Uit het liedboek van Marguerite d’Autriche (1480-1530):
Antoine Brumel.
– Tous les Regretz.
Anonyme.
– Aprez regretz il faut se resjouir.
Pierre de la Rue.
– Ce n’est pas jeu d’être si fortunée.
Alexandre Agricola.
– De tout bien playne.
Pierre de la Rue.
– Il est bienheureux qui est quitte.
Matthaeus Pipelare.
– Fors seulement l’attente que je meurs.
Loyset Compère.
– Va-t’ens, regretz.
Anonyme.
– La Franchoise nouvelle.
Pierre de la Rue.
– Tous nobles cuers.
Anonyme.
– Proch dolor/ Pie Jesu.
Les Jardins de Courtoisie olv Anne Delafosse-Quentin, sopraan.
(Ambronay AMY007, 2006)
Marguerite d’Autriche (Margarita van Oostenrijk), door Jean Hey.